VLAM presenteert jaarprogramma groenten en fruit

24/12

VLAM presenteert jaarprogramma groenten en fruit

VLAM staat ook in 2021 klaar om lokale groenten en fruit in de kijker te zetten.

In het binnenland gaat de campagne van ‘Vegetables are the new sneakers – powered by Europe’ haar laatste jaar in. De campagne, die EU-cofinanciering geniet, werd in 2019 gelanceerd om het groenteverbruik van Belgische consumenten tussen de 20 en 30 jaar te verhogen. Daarnaast zet VLAM in 2021 witloof, onze Belgische trots, in de kijker op het winkelpunt.

In 2019 werd ook de campagne 'Denk aan Fons van fruit van bij ons' gelanceerd voor zowel zacht- als hardfruit. VLAM wou daarmee Vlaamse gezinnen de reflex bijbrengen om voor bessen, appelen en peren van eigen bodem te kiezen. Ook deze campagne zal in 2021 verder worden uitgerold.

Internationaal zet VLAM campagnes op om de positie van Belgische groenten en fruit op de internationale markt te versterken. Zo wordt de EU-promotiecampagne voor Conference peer in China na 3 succesvolle jaren nog eens met 3 jaar verlengd. Ook in Duitsland, Oostenrijk en Brazilië zal er een campagne met EU-cofinanciering lopen om de Conference peer in de kijker te zetten.

Ook in Duitsland en Frankrijk staan onze groenten een heel jaar lang in de kijker. Om onze groenten te promoten zijn er samenwerkingen met belangrijke vakbladen, promotieacties bij grootdistributiebedrijven door middel van onder andere folderinlassingen, voorkeurplaatsing op het verkooppunt en productdemonstraties. Tot slot zullen de promotieacties op de vroegmarkten in Frankrijk ook in 2021 wegens succes voortgezet worden.

De aanwezigheid op de belangrijkste vakbeurzen blijft een essentieel onderdeel van de buitenlandse promotiewerking. Door de coronapandemie is het nog onzeker welke beurzen zullen doorgaan. VLAM volgt de wijzigingen van de beursorganisatoren op de voet op en zoekt samen met de sector naar mogelijke alternatieven zoals virtuele contactdagen of aanwezigheid op virtuele beurzen.

Alle promotieacties in 2021 zijn onderhevig aan wijzigingen door de coronapandemie.