BelOrta wordt een Waste Warrior Brand

31/03

BelOrta wordt een Waste Warrior Brand

Sint-Katelijne-Waver, 31 maart 2021 - BelOrta mag zich vanaf vandaag een ‘Waste Warrior Brand’ noemen. Reeds jaar en dag besteden we nauwe aandacht aan de strijd tegen voedselverspilling. Samen met Too Good To Go België schakelen we nu nog een versnelling hoger.

BelOrta draagt maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel en het vermijden van voedselverspilling is daar een belangrijk onderdeel van. Met het ondertekenen van de intentieverklaring “For a planet with no food waste” gaat BelOrta als Waste Warrior Brand nog nadrukkelijker meewerken aan het vermijden van voedselverspilling. BelOrta doet nu reeds belangrijke inspanningen om zo weinig mogelijk groenten en fruit verloren te laten gaan. Alles start met een goede planning waarbij we er naar streven om vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Dit doen we oa. door te werken met areaalenquêtes en productieplanningen. Het blijft echter geen sinecure want zowel vraag als aanbod zijn heel erg afhankelijk van seizoenen en weersomstandigheden. Door het werken met een veilsysteem kunnen we ook op een transparante manier een heel breed klantennetwerk bereiken en de toegankelijkheid tot ons aanbod groenten en fruit verhogen.

Versheid en houdbaarheid

Maar BelOrta gaat verder. Door het investeren in onderzoek naar nieuwe rassen en teelttechnieken wordt gezocht naar een betere kwaliteit en langere houdbaarheid van de groenten en fruit. Alle dagvers geoogste groenten en fruit worden direct ingekoeld op de optimale temperatuur, een temperatuur die trouwens verschilt per product. Tomaten moeten bijv. op een hogere temperatuur ingekoeld worden dan bijv. sla en aardbeien. Ook dit versterkt de versheid en de houdbaarheid van deze groenten en fruit. Eenmaal perfect ingekoeld worden deze groenten en fruit verkocht via een veilsysteem zodat ze vlot en op een zo kort mogelijke manier hun weg vinden naar de eindklant. Het product wordt steeds kraakvers afgeleverd aan de afnemers en BelOrta zoekt een bestemming voor elke kwaliteit (ook voor rest- en nevenstromen).

Ook de kleinverpakking speelt een belangrijke rol. Waar mogelijk proberen we verpakkingen te vermijden, maar soms is het beter om dat wel te doen ter bescherming van deze producten. In dat geval wordt gekozen voor een milieuvriendelijke, duurzame, recycleerbare en waar mogelijk zelfs circulaire verpakkingsoplossing om het product in topconditie tot bij de klant thuis te krijgen.

Tot slot wordt heel wat gecommuniceerd over hoe voedselverspilling te vermijden. Wat doen we bvb. met het groen van prei, wat kunnen we doen met product dat overrijp is, enz.? Heel wat maatregelen dus om voedselverspilling tegen te gaan, want uiteindelijk streven we er naar om de consument tevreden te laten genieten van de heerlijke groenten en fruit van onze BelOrta-telers en versheid en houdbaarheid zijn daar een belangrijk onderdeel in. Indien ondanks al deze inspanningen, bepaalde groenten en fruit toch geen bestemming zouden vinden, worden die aangeboden aan voedselbanken, bepaalde sociale tewerkstellingsprojecten of worden ze gebruikt voor non-food-toepassingen zoals energie-productie.

Het komende jaar zal BelOrta als trotse Waste Warrior-ambassadeur bijkomende acties uitvoeren. Zo zullen er onder meer pakketjes uitgedeeld worden onder de werknemers met informatie rond voedselverspilling en hoe er tegen te strijden, zullen er met overschotten (soep)projecten in de sociale economie ondersteund worden en zal er informatie verspreid worden naar afnemers en consumenten over mogelijkheden met overrijpe groenten en fruit. Deze thema’s zullen onder meer naar de consument verspreid worden via de verschillende sociale media-kanalen.

Al ruim 4 miljoen maaltijden gered

Jaarlijks eindigt een derde van het voedsel dat wereldwijd geproduceerd wordt op de vuilnisbelt. Too Good To Go werd in 2016 opgericht om de strijd aan te gaan tegen die voedselverspilling. Via het platform kunnen uitbaters van een supermarkt of horecazaak voedsel dat niet verkocht is aan een lagere prijs aanbieden. De app werd in 2018 gelanceerd in België en sindsdien werden er hier al ruim 4 miljoen maaltijden gered van de vuilbak.

Bekijk hier onze Waste Warrior Brand-pagina!