BelOrta veilt eerste asperges van 2019 en schenkt primeuropbrengst aan Beyond the Moon v.z.w.

01/02

BelOrta veilt eerste asperges van 2019 en schenkt primeuropbrengst aan Beyond the Moon v.z.w.

Vandaag werden de eerste witte asperges van het jaar verkocht bij BelOrta. Producent De Molenkouter uit Sint-Katelijne-Waver voerde de allereerste kist met 8 schalen (van 500 gram) aan. Koper METRO Cash & Carry kocht dit primeurkistje aan voor de prijs van 200 €/schaal. BelOrta verhoogde dit bedrag tot 5.000 euro en schonk dat aan Beyond the Moon v.z.w. uit Schriek. De primeurverkoop vandaag is het startschot van het nieuwe aspergeseizoen bij BelOrta, er kan met andere woorden opnieuw volop genoten worden van deze delicatesse. Vanaf heden wordt wekelijks een aanvoerstijging verwacht, al is het voor de grootste productiepieken traditioneel nog even wachten.

Krakend verse en malse witte asperges zijn typische seizoensgroenten waar heel wat topchefs en hobbykoks reikhalzend naar uitkijken. Officieel wordt het Belgische aspergeseizoen pas op de 3e donderdag van april afgetrapt (al zijn deze toppers van eigen bodem reeds beschikbaar vanaf Valentijn) en loopt het af op 24 juni, met het feest van Sint-Jan. Vandaag gingen alvast de eerste primeurasperges uit de serre de deur uit bij BelOrta. Naar jaarlijkse traditie koppelde BelOrta ook dit jaar een maatschappelijk geëngageerd initiatief aan de primeur asperges. Dit jaar wordt de opbrengst van de verkoop van deze primeurasperges verhoogd tot €5.000 en wordt dit bedrag geschonken aan Beyond the Moon.

“Namens Beyond the Moon ben ik zeer vereerd en dankbaar dat BelOrta haar maatschappelijk engagement in de kijker zet door de veiling van het eerste kistje met het ‘witte goud’ ten voordele van ons goede doel. Met dit mooie bedrag kunnen we families met een ernstig ziek kind een kosteloze all-in gezinsvakantie bieden zodat ze samen quality-time doorbrengen en de batterijen kunnen opladen om de strijd tegen de ziekte verder te zetten. We zorgen ervoor dat ze even alle zorgen kunnen vergeten in een omgeving waar elk kind gewoon kind kan zijn”, aldus Pascale Somers, Manager & Bezielster van Beyond the Moon.

In 2018 werden er via BelOrta meer dan 3.000.000 kg asperges verhandeld, dit zowel los als op schaaltjes of in bussels. Naast witte asperges behoren ook groene asperges tot het BelOrta-assortiment. Het aanbod geschilde asperges wordt eveneens verder uitgebouwd en vindt zijn weg in zowel de retail- als in het gespecialiseerde horecagroothandelskanaal.

METRO Cash & Carry

Horecagroothandel METRO Cash & Carry zal deze lekkernij via haar 11 filialen en delivery service aanbieden aan haar top-horecaklanten. Bij METRO vinden food professionals, die exclusieve toegang hebben tot METRO,  alvast al het nodige terug om onze asperges op alle mogelijke wijzen in hun menu’s te verwerken. Bovendien kunnen ze er prat op gaan dat ze de beste kwaliteit krijgen tegen een scherpe prijs.

Beyond the Moon

Beyond the Moon biedt families met een ernstig ziek kind de gelegenheid om te genieten van een onvergetelijke, kosteloze vakantie in een kindvriendelijke omgeving en om samen een zorgeloze tijd te beleven, ver weg van ziekenhuizen en behandelingen. Meer info vind je op www.beyondthemoon.org.

 

Op de foto (vlnr.): Marc Van Den Dorpel (Greenyard), Jo Lambrecht (BelOrta), Pascale Somers (Beyond the Moon v.z.w.), Els Baetens (Metro), Andries De Pauw (Teler De Molenkouter) en Geert Bergiers (Metro)